„Using Sports for Preventing Peer Bullying in Schools”

 

     

Nasza instytucja bierze udział w bardzo ważnym społecznie, europejskim projekcie pt. „Using Sports for Preventing Peer Bullying in Schools” (Wykorzystanie sportu do przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkołach).

Głównym celem tej inicjatywy jest zapobieganie przemocy, agresji i dyskryminacji wśród uczniów w szkołach poprzez angażowanie ich w takie aktywności sportowe, które pozwolą im wykorzystać swoją energię w sposób pozytywny.

Dadzą im ponadto możliwość integracji z innymi uczestnikami gier, doświadczenia pozytywnych emocji płynących ze wspólnego udziału w grze, a także poznania różnych tradycji sportowych z kilku krajów Europy. W projekcie zostaną bowiem wykorzystane m. in. sporty tradycyjne.

Projekt to wspólna inicjatywa instytucji partnerskich z Portugalii, Słowenii, Turcji, Bułgarii i Polski.

Jego głównymi rezultatami będą:

- zbiór dobrych praktyk sportowych z różnych krajów Europy, służących przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej,

- treningi dla nauczycieli i rodziców z tematyki przemocy, agresji i dyskryminacji szkolnej oraz sposobów jej rozpoznawania i zapobiegania z wykorzystaniem sportu,

- wskazania dla tworzenia polityki szkolnej w tym zakresie.  

W dniach 11-12 lipca 2019r. w słoweńskiej Ribnicy na Pohorju odbyło się drugie, międzynarodowe spotkanie w ramach tego projektu.  Instytut Rozwoju Sportu i Edukacji reprezentowali na nim PR manager – Patrycja Jaksim i ekspert ds. sportów tradycyjnych – dr Bartosz Prabucki.

Było one podzielone na część teoretyczną i praktyczną.

Podczas tej pierwszej omówiono i podzielono zadania między uczestników projektu, zaprezentowano dotychczasowe wyniki badań i pracy projektowej, przedyskutowano szczegóły kolejnego spotkania w Polsce oraz zaproponowano wstępną tematykę wspomnianego wyżej treningu dla nauczycieli.

Część praktyczna to wspólna gra, m. in. w siatkówkę plażową i koszykówkę. Podczas tej drugiej uczestnicy projektu mieli okazję zapoznać się z praktyką sportową, zaprojekowaną tak, żeby zawierała kluczowy w projekcie aspekt edukacyjny, związany z głównymi celami i tematyką projektu.

Nie zabrakło też czasu na integrację, wymianę doświadczeń, opinii i wspólne planowanie przyszłych działań.

Spotkanie było bardzo udane pod względem projektowym i integracyjnym. Teraz partnerzy będą realizować kolejne zadania, w tym zwłaszcza dopracowywać program treningu dla nauczycieli w zakresie tematyki przemocy rówieśniczej i roli sportu w jej przeciwdziałaniu.

Za kilka miesięcy spotkamy się w Polsce, gdzie przeprowadzony zostanie w/w trening. 

                                                                                                                                                             Bartosz Prabucki

     

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.